Hoe AI invloed heeft op jouw websiteverkeer

Je checkt je statistieken… waar is als dat verkeer naar je website gebleven? Dit lijkt soms uit het niets te zijn gekelderd, soms met dramatische cijfers. Grote kans dat AI hier een rol in speelt. Niet omdat jouw website iets fout doet, maar omdat zoekgedrag van bezoekers verandert. In deze blog neem ik je mee in hoe AI-tools van invloed zijn op jouw bezoekersaantallen. En, nog wel belangrijker, wat je ermee kunt doen.

Van zoekmachine naar AI-engine

Wat we al een tijdje gewend zijn, is dat een bezoeker een vraag intikt in Google, op een link klikt en zo op jouw website belandt. Simpel genoeg. Maar nu zien we een verschuiving: Google en andere platforms geven AI-overzichten en kant-en-klare antwoorden, zonder dat je nog door hoeft te klikken.

Het gevolg hiervan? Minder klikken, minder verkeer…. Ook wanneer je content wél goed is. Dit betekent overigens niet dat je verkeer “verloren” is, maar alleen dat het zich anders verdeelt.

Mensen krijgen steeds vaker antwoorden via AI-chats, automatisch gegenereerde zoekresultaten (zoals snippets), of via voice assistants zoals Siri of Google Assistant.

Minder bezoekers, meer zichtbaarheid?

Minder bezoekers op je website klinkt slecht, maar dat hoeft het niet te zijn. Ja, misschien daalt je verkeer met 15 tot zelfs wel 60%. Maar tegelijkertijd neemt jouw zichtbaarheid in die AI-snippets juist toe.

Want als jouw content gebruikt wordt in AI-overzichten, dan ben je ineens juist prominent aanwezig. Mensen zien dan jouw naam of merk, zelfs zonder de paginaweergave van jouw website.

Zeker omdat het aantal mensen dat AI-chat gebruikt om antwoorden te krijgen zonder te klikken groeit, kun jij daar op inspelen door je content geschikt te maken voor AI.

Speel het slim

Het lijkt misschien een “lastige” ontwikkeling, maar je kunt AI juist in jouw voordeel laten werken. Met een paar slimme aanpassingen zorg je ervoor dat AI jouw content beter begrijpt en laat zien aan de juiste mensen:

1. Maak je content duidelijk en overzichtelijk

Schrijf in korte alinea’s, gebruik duidelijke koppen en zorg voor een logische opbouw. AI herkent dan beter waar jouw tekst over gaat en haalt sneller een goed antwoord uit jouw content.

2. Werk met vragen en antwoorden

Als je content schrijft in de vorm van een vraag met daaronder een duidelijk antwoord, dan vergroot je de kans dat AI jouw tekst gebruikt in een samenvatting of zoekresultaat.

3. Stuur bezoekers naar eigen kanalen

AI zorgt misschien voor minder kliks naar jouw website, maar je kunt mensen ook bereiken via andere kanalen. Denk aan je nieuwsbrief of social media. Daar heb jij de controle over wat je laat zien en vanuit daar kun je ze ook naar je website sturen.

4. Blijf relevant

Hoe beter jouw content aansluit bij de vragen van je doelgroep, hoe groter de kans is dat AI het oppikt. Maak dus regelmatig inhoud die echt helpt en die goed past bij wat jouw klanten zoeken.

AI is geen einde, maar een nieuwe start

AI verandert het speelveld, maar hoeft zeker geen doodsteek voor je SEO te zijn. Met de juiste aanpak bouw jij aan toekomstbestendige online vindbaarheid. Als je het zo kunt benaderen dan is AI dus geen bedreiging, maar een kans om te groeien.

Wil jij meer inzicht in de klantreis van jouw websitebezoeker en daar je voordeel uit kunnen halen? Dan is de mini-training ‘Van kijker naar koper’ iets voor jou!

Interessant? Deel gerust!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Over Anneke van Engelen

WordPress webdesigner en online strateeg met focus op de hippische branche die ondernemers uitdaagt om meer leads, klanten en vrijheid uit hun website te halen